Підсумки-2020. Проект року - «Дія». Розповідаємо про головний додаток українців
ain.ua, опубліковано 20 січня 2021 року о 03:15

З приходом нової влади в 2019 році в Україні з'явилося Міністерство цифровий трансформації. Воно взяло на себе завдання оцифрувати всі державні послуги за 5 років, створивши комплексний механізм, який об'єднує всі відомства і доступні сервіси в онлайні. Так з'явився додаток «Дія» (а потім і окремий портал) мета якого - створити «Цифрове держава» і «перенести країну в смартфон». Михайло Федоров, міністр Міністерства цифровий трансформації. Ілюстрація: Стасі Сиваш спеціально для AIN.UA. Напевно не всі до кінця усвідомлюють, що «Дія» - головне додаток всіх українців сьогодні і в кілька наступних років. Непомітно команда Мінціфри переносить туди все послуги, додаючи не тільки цифрові копії документів, а й, наприклад, можливість відкривати і закривати ФОП. Саме через «Дія» в кінці 2020 року ФОП могли отримати допомогу від держави. Саме «Дія», а точніше її дочірній проект «Дій.Вдома» повинен був стати способом зупинити поширення COVID-19 в Україні (але не став). Проект настільки амбітний, що в Мінціфри залучили самих різних партнерів для його реалізації. Дизайн малювали в Fedoriv і Spiilka Design Büro, техничку допомагали робити в EPAM і Kitsoft, набирали свою команду. Для різних проектів залучали гранти і спонсорів з України і світу. Якщо відкинути формальності, «Дія» - головний проект року в Україні. Всього за 10 місяців він зібрав 5 млн установок, переніс в онлайн десяток документів і три десятка послуг. Далі більше. Амбіції міністра Михайла Федорова - повна відмова від паперових документів в наступні кілька років і повноцінна реалізація ідеї, заявленого вище: держави в смартфоні. Незважаючи на те, що в Україні популярно лаяти все державне, в «Дія» прогрес є. Поступово, але електронні документи входять в ужиток, їх вже приймають в аеропортах (що сталося не відразу), і на пошті (теж шлях не з легких), автомобілісти можуть залишити вдома не тільки права і техпаспорт, а й страховий поліс (це правда зручно !). Але історія не вийшла ідеальною. Десь через проблеми окремих партнерів-підрядників, недопрацьованого законодавства, десь через своїх недоробок. Наприклад, реєстрація ФОП раз у раз стикається з проблемами податкової, дірки в реєстрах, звідки витікають документи, б'ють по репутації «Дія». А провал «Дій.Вдома» і зовсім не описати словами: зараз додаток, до слова, в аеропортах встановлювати не просять: навіщо - всього-то по 12 000 хворих щодня, не те що 150 чоловік навесні. Редакція AIN.UA згадує, як стартував, розвивався і що вміє головний апп на вашому телефоні. Додаток «Дія». Нелегкий старт і розвиток 11 грудня 2019 року додаток «Дія» з'явилося в режимі бета-тесту, офіційний реліз відбувся 6 лютого 2020 року. У Міністерстві його позиціонували як держава в смартфоні і антикорупційний інструмент на місцях. За перші 4 дні додаток завантажили понад 1 млн разів. Спочатку, в «Дія» додали копію водійських прав і свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу, а через деякий час - електронний студентський. Найбільш очікуваною стала презентація «паспорта в смартфоні». З цього моменту українці нібито отримали можливість подорожувати внутрішнім залізничним та авіатранспортом, отримувати деякі адміністративні послуги, банківське та поштове обслуговування. Однак за фактом, все це стало можливим через місяці. Наприклад, використовувати е-паспорт в аеропортах України дозволили тільки в липні 2020 року - через три місяці після анонса такої можливості. Поштові оператори почали приймати цифрові документи в жовтні, а банки - в грудні 2020 року. Тобто, спочатку документи просто перебували в смартфоні, але використовувати їх не можна було або це викликало додаткові питання. На момент підготовки матеріалу велика частина труднощів зникла, «Дія» стає повноцінним замінником звичайного паспорта. З наступними оновленнями, «Дія» отримало підтримку автоцивілки, QR-рідер для перевірки автентичності цифрових документів, а також функцію шеринга. Тим часом, кількість завантажень подолало позначку в 3,6 млн (червень 2020 року), а в Міністерстві працювали над наступною версією програми. Презентацію «Дія 2.0» провели 5 жовтня 2020 на Diia Summit (до слова, це новий формат заходу, на якому міністерство планує показувати нові послуги щопівроку). В додаток додали ідентифікаційний код, довідку переселенця, свідоцтво про народження дитини, можливість поділитися техпаспортом транспортного засобу, а також змінити інформацію про актуальний місці реєстрації. Крім цього, з'явилася можливість сплатити штрафи ПДР, а також заборгованості по виконавчих проваджень. За словами Михайла Федорова, в жовтні 2020 роки кількість завантажень додатка подолало позначку в 6 млн - досить значна цифра для додатка, яке працює 10 місяців. Однак, не так гладко, як хотілося б. Користувачі програми «Дія» заявили про помилки ще з дня офіційного релізу. У більшості випадків, ци фровие копії документів не відображаються, або відображаються некоректно. У Міністерстві це пов'язали з неточностями і помилками в реєстрах, з яких підтягуються дані. Спочатку з проблемою зіткнулися водії - з 9,5 млн громадян з правами тільки у 2,5 млн змогли побачити документ в додатку. У відомстві спробували частково вирішити проблему і підтягнули фото з демографічної реєстру. Але тут знову проблема - це спрацювало лише для тих, у яких є біометричний паспорт або ID-карта. Схожі труднощі очікували користувачів і у випадку з е-паспортами. ПІБ або ідентифікаційний номер демографічного реєстру можуть не збігатися з даними банку, через який проходила авторизація в додатку. Інша проблема - у більшості громадян все ще паспорта-книжечки старого зразка. Оскільки вони не можуть бути перетворені в цифровий формат, то і в додатку вони не з'являться. Єдиним способом вирішення цієї проблеми є заміна документа на ID-карту, для чого буде потрібно звернутися в міграційну службу. Такі нюанси означають, що багато українців досі не можуть повноцінно використовувати можливості «Дія», незалежно від того, які оновлення приходять. Крім е-документів і деяких послуг, в грудні потерпілі від карантину ФОП і наймані співробітники змогли отримати допомогу від держави через додаток (кому вона покладена і як оформити читайте в матеріалі). Для це потрібно заповнити необхідні форми і чекати повідомлення про успішну обробці. Однак і тут заковика. Незабаром після того, як користувачі почали активно подавати заявки, сервіс «Дія» ліг. Як пояснили в Міністерстві, в пікові моменти заявку оформляли до 1000 чоловік в секунду - система не витримала навантаження. Цікаво, що в той же день лягли і сервіси Google, а один із співробітників Мінцфіри пожартував, що «мовляв і Google може впасти». Представники попросили не поспішати отримати послугу в перший же день, позначивши, що «все зможуть скористатися сервісами» в період відведених на це двох тижнів. На момент підготовки матеріалу через сервіс успішно подали 280 000 заявок, «Дія» більше не падає. питання безпеки Чимало запитань виникло на і тему безпеки програми. Як обіцяють у відомстві, персональні дані користувачів «Дія» не зберігається на сервері, а інформація передається в зашифрованому вигляді. Однак, слова Михайла Федорова про те, що «Дія» - «найбезпечніший IT-продукт, який виробляли в Україні", не позначилися на недовіру користувачів. Як тільки стався витік особистих даних громадян в Telegram-боти - її неодмінно пов'язали з «Дія». Пізніше Національна поліція і Мінціфри спростували ці підозри, але зауважень на тему безпеки даних менше не стало. Щоб підтвердити захищеність додатки, відомство запустило програму Bug Bounty. Зокрема, білі хакери з усього світу отримали можливість знайти уразливості «Дія» та отримати винагороду. Для проведення програми Мінціфри вибрало американську платформу Bugcrowd. Однак це викликало питання у ком'юніті українських етичних хакерів. На їхню думку, такий вибір є підозрілим, бентежить і непрозорість відбору учасників. Детальніше - в матеріалі. Провал року - додаток «Дій.Вдома» На тлі вдалих і не дуже розробок Мінціфри з'явився додаток «Дій. Вдома », яке можна назвати слабким місцем всього проекту« Дія »від Мінціфри. Його запустили в квітні 2020 року з метою контролю за дотриманням самоізоляції. До цієї групи віднесли тих, хто контактував з хворими коронавірусів, хворіє сам або недавно повернувся з-за кордону. Акцент зробили на останній групі - від приїжджих вимагали установки «Дій.Вдома» прямо в аеропортах і наземних контрольно-пропускних пунктах. Мабуть, відстежувати контакти людей з позитивними тестами всередині країни було другорядним завданням - їх примусова установка не торкалася. Якщо коротко описувати принцип роботи, то «Дій.Вдома» перевіряє геолокацію користувача і просить зробити Селфі. У разі, коли людина не встигла відправити фото, або геолокація не збіглася - на місце виїжджає поліція. Якщо порушення доведені - правоохоронці мають право виписати штраф (більше про роботу додатка - тут). «Дій.Вдома» випустили за 5 днів. Швидкість позначилася на якості: воно виявилося недопрацьованим технічно, функціональність залишала бажати кращого, а деякі громадяни виявилися не на самоізоляції, а «в заручниках» у додатку. Своє невдоволення користувачі висловили однією зіркою в рейтингах AppSrore і Google Play, а вкладка з відгуками переповнена негативними коментарями. Найчастіше користувачі критикують проблеми з пушамі: вони приходять в беззвучному режимі або взагалі не приходять, через що до людей приїжджає поліція. Виникають проблеми з відправкою Селфі - система може не зарахувати фото з першого разу і підтверджувати особистість доводиться п'ять, а то й десять разів. Крім цього, відзначається неточне визначення геолокації, а при проблемах з інтернет-з'єднанням або телефонній розмові приходить повідомлення про «порушення самоіз оляціі ». У багатьох користувачів не відображається клавіатура, не включається камера - це все через 7 місяців після релізу програми та постійні оновлення. Спочатку «Дій.Вдома» працювало тільки українською мовою. Тобто, іноземці, яким примусово встановили додаток в аеропорту, навіть не могли ним користуватися. Приїжджі були змушені користуватися перекладачем і проходити верифікацію навмання. Крім цього, для реєстрації потрібна прив'язка тільки до українського мобільному номеру. Англійську версію «Дій.Вдома» отримало лише у вересні 2020 року, додали і можливість ввести номер закордонного оператора зв'язку. Відгуки про програму в AppStore Видання mind зібрало всі негативні відгуки і задала по ним питання Мінцфіри. Відповіді чиновників зазвичай виглядали як «у нас все працює, це у вас немає», але сотні негативних відгуків свідчать про зворотне. Крім того, як стверджують численні повідомлення, додаток зараз і зовсім ні у кого не просять встановлювати. «Дія. Веб-портал » 2 квітня 2020 року, заробив веб-портал «Дія» - він включає в себе всі електронні послуги, які запускаються в рамках проекту «Цифрове держава». За даними Мінціфри, в жовтні 2020 року інструментами для бізнесу і населення на порталі скористалося 2 млн чоловік. Спочатку українці могли віддалено отримати 27 публічних послуг онлайн, зокрема: стати підприємцем, змінити вид діяльності або припинити її; оформити довідку про несудимість; оформити допомогу при народженні дитини або щомісячне відшкодування вартості послуг з догляду за дитиною до трьох років; подати позов до суду; оформити допомогу по безробіттю; зареєструвати авто або отримати послуги, пов'язані з документами водія; оформити ряд ліцензій, дозволів або отримати виписки з реєстрів. Найбільш очікуваним стало поява сервісів відкриття і закриття ФОП онлайн, а також зміна даних. Раніше такі послуги надавали, в основному, в режимі офлайн, а у випадку з онлайн-подачею потрібно додатково відвідувати податкову, заповнювати деякі форми заяв і приносити оригінали. На заповнення заявки йшло до першої години часу. У відомстві анонсували найшвидшу «реєстрацію бізнесу», заявивши що на процедуру знадобитися 10 хвилин (до слова, через півроку стали говорити - «15 хвилин»). Кількість полів у формі для реєстрації скоротили з 58 до 12, а пізніше - до 10 штук. На виконання заявки відвели добу. Тобто, якщо сьогодні ви відкриєте ФОП через «Дія», то вже завтра можете приступати до підприємницької діяльності (майже). Насправді, 10 хвилин йде тільки на заповнення необхідних полів в заявці, а ось розгляд відповідними органами може зайняти 2 і більше днів. Процес оптимізували і оформити ФОП дійсно можна без відвідування додаткових структур. Однак основна проблема «Дія» в тому, що сервіс не може працювати автономно. Держоргани, які займаються розглядом заявок і приймають рішення про реєстрацію, можуть працювати з перебоями або зовсім не працювати з різних причин. І Мінціфри нічого зробити не може. Це впливає на швидкість оформлення ФОП і відкриття бізнесу, з'являються нарікання на функціональність «Дія». Крім цього, роботу сервісу часто зупиняють через технічні неполадки або надмірного навантаження.

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux