Співзасновник Fintech Band Дмитро Дубілет виступив на iForum-2019, де розповів про британського клон "монобанк" - Koto, ментальних відмінностях в Бизне і маркетингу, а ще про те, чому в monobank немає і не може бути IT-департаменту.
Про бізнес-менталітеті в Великобританії
У Великобританії ми запускаємо зараз аналог monobank (під брендом Koto - ред.). В Англії у нас суцільні пригоди - це абсолютно інший світ. З точки зору бізнес-етики і якихось правил британці для нас - як інопланетяни. Вони мислять зовсім іншими категоріями, які я і мої бізнес-партнери почали розуміти тільки недавно.
В Україні у нас є проект monobank, команда на 150-200 співробітників, з якими ми - на одній хвилі. Ми постійно спілкуємося, обговорюємо якісь ідеї. Але оскільки ми співзасновники, то мається на увазі, що останнє рішення - за нами. У Британії зовсім інший менталітет. Ті топ-менеджери, яких ми там найняли, всіляко дають зрозуміти нам, що ми - всього-лише акціонери, і нам не потрібно лізти не в свою справу.
Ми говоримо: але ж це наш бізнес, наша ідея і наші гроші, які ми вам дали! Вони відповідають: звичайно, але якщо що, посадять нас, репутація на кону - наша, регулятор буде оцінювати нас. Тому ми готові вас слухати, але кінцеві рішення будуть за нами.
Це страшна проблема. Британці, яких ми найняли, яким платимо зарплату, сприймають нас, як якихось докучливих акціонерів. Звичайно, дуже важливо наймати на роботу людей, які розумніший за тебе. Особливо, якщо ти виходиш на новий ринок. З іншого боку, ті речі, які в Україні вирішуються за хвилину, в Британії можуть вирішуватися кілька днів, тому що дуже низький ККД спілкування.
Про квіти і сумне кота
У Британії ми зневірилися на нечуване. Ми спочатку вирішили, що будемо якомога менше меять дизайн нашого застосування: як зараз виглядає monobank - так він повинен виглядати і на британському ринку. На жаль, від цієї ідеї довелося відмовитися.
У проект ми залучили агентство Андрія Федоріва - його команда провела для нас дослідження британського ринку і зараз допомагає з запуском рекламної кампанії. Вони переконали нас в тому, що нам потрібно перефарбувати наш додаток в інші кольори.
Ключова гамма monobank в Україні, як виявилося, в Британії асоціюється у людей з дорогими кредитами. Нас переконали в тому, що кольори повинні бути не яскравими і зухвалими, як в Україні, а спокійними і затишними. Відповідно до нашого умовним девізом в Британії - Stress-free credit (кредити без стресу).
Більш того, вони спокусилися на кота! Сказали, що він звичайно класний, але аж надто хитрий - как-будто хоче продати кредит на непрозорих умовах.
У нас була спроба зробити кота менш хитрим - всередині ми його називали "кіт-мимрить" і "кіт-матрац". Він виходив якимось домашнім, сумним, ми навіть окуляри намагалися на нього надіти - але все було не те. Зрештою ми все-таки відвоювали свого кота і вирішили, що український кіт залишиться і для британського проекту.
Про старих і нових фічах
Shake to pay - це фішка monobank. Уявіть собі, що ви зустрілися з кимось, кому повинні перевести гроші. До останнього часу для цього потрібно було запитати у нього номер картки або, у випадку з monobank, номер телефону. Але тепер два користувача monobank, що знаходяться поруч, можуть просто потрясти телефонами - вони з'являться друг у друга на екрані і зможуть перевести гроші в один дотик. Ніякі номера при цьому не потрібні. В Україні таким чином все частіше залишають чайові офіціантам. При цьому офіціанти найчастіше отримують 20% чека.
На створення цієї функції нас надихнуло китайське додаток WeChat. На сьогодні це найпопулярніша платформа в Китаї і одна з найпопулярніших платформ в світі. Там є така ж функція, але для обміну контактами.
До останнього часу у нас виходило запускати нові версії monobank тільки раз в півтора тижні. Ми постійно намагалися скоротити ці терміни, і недавно прийняли досить складне структурне рішення: випускати нову версію раз в два тижні, але з меншою кількістю функцій 1 або 2 замість 10. Таким чином ми і клієнтам будемо частіше нагадувати про себе, і не перевантажувати їх увагу відразу великою кількістю фич.
Незабаром ми запустимо дебетові віртуальні картки. Можна удет відкривати велику кількість нових карт без кредитного ліміту в один дотик.
IT в банках
Нещодавно один український банк з гордістю розповів про те, що вони вирішили взяти на айтсорс все IT. Я є великим апологетом ідеї, що банки повинні перетворюватися в IT-компанії, а банкіри - в айтішників. У нас немає IT-департаменту - ні в monobank, ні на попередньому місці роботи. У нас все було айтішників - починаючи з топ-менеджерів і закінчуючи менеджерами проекту.
Це не означає, що всі повинні кодувати. Це означає, що всі повинні спілкуватися з програмістами на одній мові.
Обмежений бюджет на IT - це все одно що обмежений бюджет в цілому на бізнес.
Мені складно собі уявити бізнес, в якому IT не має значення.
Насправді чим далі, тим дешевше розробляти продукти. Особливо для месенджерів. Досить просто можна дуже багато бізнес-процесів запрограмувати через той же Telegram-інтерфейс.