Пояснюємо, як глобальна епідемія вірусу COVID-19 відіб'ється на кіберспортивному бізнесі і індустрії відеоігор.
Всім ми знаємо, що світ бореться з найнебезпечнішою епідемією за останні 100 років. Але, звичайно, життя на планеті не зупиняється, воно просто переформатується. COVID-19 торкнеться й кіберспорту і тимчасово змінить екосистему #1 спорту майбутнього.
Базові припущення
Ця криза буде жорсткішою ніж у 2008-му, адже заморожені цілі сектори економіки в різних країнах. У розвинених країнах карантин триватиме 3−6 місяців, в найстрашніших випадках — до кінця року. Подорожувати між країнами, як і раніше (без будь-яких обмежень) думаю можна буде на початку 2021-го.
Аудиторія кіберспорту
Явно ми будемо спостерігати приплив нової аудиторії в кіберспорт. Однозначно отримаємо багато нових фанатів по всьому світу, багато хто прийде з традиційного спорту, так як спортивні заходи повсюдно скасовуються.
Прямі трансляції
Однозначно ми очікуємо приріст глядачів на трансляціях онлайн турнірів і професійних гравців. У самому консервативному варіанті думаю це буде +10%-15% для великих онлайн-івентів.
В цілому може доходити +30%-40%. Тут вже раз ти сидиш вдома, то треба щось дивитися. А раз ми живемо в епоху video/live-streaming контенту — кіберспорт зараз як ніколи актуальний.
Турнірні організатори
Для турнірних операторів це буде дуже хворобливий час. Всім доведеться переформатуватися, скасувати всі офлайн-івенти і піти в онлайн на 6−12 місяців. Це сильно вдарить по продажах sponsorship&media rights, які складають до 90% виручки у певних організаторів.
Також всі на 100% позбудуться виручки з продажу квитків, на 90% з продажу фірмового мерча. Багато розробників ігор вже відміняють івенти до кінця року, так що турнірні організатори не зможуть розраховувати на їх фінансування.
А якщо хтось щось і отримає, то в набагато меншому обсязі. За підсумком 2020 року деякі турнірні оператори отримають близько 10−20% очікуваної виручки. Думаю, що в найближчий рік з 15 найбільших турнірних організаторів залишиться близько 10.
Ті, хто залишаться, скоротять до 70% персоналу і уріжуть зарплати на 30−50% співробітникам, що залишилися. Оцінки турнірних операторів сильно впадуть. Всі наступні раунди будуть flat в кращому випадку, швидше за все в 90% випадків це будуть down rounds.
Професійні команди
У команд справи йдуть трохи краще, але теж не айс. Знову ж сильно впадуть sponsorship&media rights sales. Також постраждає merchandise sales&royalties. З 30 найбільших команд залишиться близько 25.
А ось якщо взяти вибірку з 100 брендів — ми можемо недорахуватися 20−25 команд вже протягом найближчого року. Решта команди на 50−70% будуть різати зарплати гравців, так як вони не виступають на офлайн-івентах і бренди спонсорів не світяться перед аудиторією.
Спонсори в свою чергу можуть переглядати/розривати контракти, оскільки в більшості країн епідемія є форс-мажором. Тому рекомендую власникам команд уважно вивчити контракти.
Студії прямих трансляцій
Студії прямих трансляцій, у яких буде достатньо свого/чужого контенту будуть єдиними, чий value і evaluation виросте.
Їм самим легко зробити круті онлайн-турніри з гарними призовими, на яких гратимуть tier1 команди. І, власне, їм для цього нічого не потрібно, крім продажу sponsorship’a, який буде більше призового фонду. У поточних умовах це більш ніж реально.
Беттінг
Це буде розквіт кіберспортивного беттінгу! Всі спортивні змагання скасували, багато переносять з 2020 на 2021 рік. Практично весь спортивний беттінг просто на час перестане існувати, як індустрія.
А весь кіберспорт піде в онлайн, і ми будемо спостерігати нові турніри і ліги щотижня. Так що багато, хто ставив на спорт будуть так чи інакше перемикатися на кіберспорт.
Marketing/Talent Agencies
Ці сфери сильно постраждають, адже спонсори будуть сильно урізати маркетингові бюджети. З іншого боку, там зазвичай працює по 5−10 чоловік, тому пережити їм цей час буде легше, ніж тим же командам або турнірним організаторам.
Комп’ютерні клуби
В останні роки ми бачили ренесанс комп’ютерних клубів в Україні, Росії та Казахстані. Але на жаль, на період карантину багато клубів закриються і не факт, що зможуть відкритися відразу після його закінчення.
Єдине, що їх може врятувати — зменшення орендної ставки на 70−100% на період дії карантину.
Кіберспортивні медіа
Тут буде явний приріст аудиторії, але відтік рекламних/спонсорських грошей. У порівнянні з іншими секторами, на медійці криза відіб'ється мінімально.
Game Developers
Ці хлопці єдині, яке зароблять значно більше грошей у 2020-му, ніж планували. Адже всі сидять вдома і грають цілими днями!
Кіберспортівні стартапи
Все залежить від зрілості проекту (а саме revenue/costs structure). Але думаю всім буде не солодко, так як проектів на стадії breakeven або Cashflow/PnL positive можна порахувати на пальцях двох рук.
Піднімати гроші буде важче, evaluations будуть явно нижче очікувань.
Геймерські стартапи
Тут буде хайп, хороші оцінки і піднімати гроші буде не так важко. Але, звичайно, все залежить від ідеї і від зрілості проекту, адже практично всі ніші в геймінгу зайняті.
Загалом всьому ринку на 2−3 роки варто затягнути пояси, але, впевнений, що це буде відмінний час для створення більш sustainable бізнес-моделей і нових можливостей у кіберспорті.